LES FRUITS & LÉGUMES MOCHES

Varje år slänger vi i Europa ca 300 miljoner grönsaker och frukt på grund av att butiker och snabbköp inte kan sälja dem. EU har utsett år 2014 till ”Year against food waste”. Den franska kedjan Intermarché bestämde sig för att göra något åt saken, man lanserade initiativet Les fruits & légumes moches – The Inglorious fruits & vegetables.

Intermarché köpte helt enkelt upp frukter och grönsaker ifrån grossisterna som inte skulle kunna gå att sälja i butikerna pga deras deformerade utseende. Frukten och grönsakerna såldes sedan i butikerna till 30% lägre priser. Till detta tog man fram en snygg marknadskampanj (som spelade på att man, för hälsans skull, bör få i sig minst 5 frukter/grönsaker per dag), egna avdelningar för den ”fula” frukten och grönsakerna. Resultatet? Varje butik sålde i snitt 1,2 miljoner ton frukt under kampanjens två första dagar, butiksbesöken gick upp med 24% och medvetenheten kring matsvinn ökade dramatiskt. Otroligt snyggt exempel på hur man genom marknadsföring kan driva viktiga samhällsfrågor och samtidigt tjäna både pengar och goodwill på det. Marknadsföring är inte alltid så som Tyler Durden (Brad Pitt) beskriver det i kultrullen Fight Club; –”Marketing makes people work jobs they hate, so they can by shit they don’t need”. 

 

 

//Brian

Moche2

intermarche1

SHARE ON